Flere udgifter for “service” hos Sterling
I gårsdagens blog-indlæg beskrev jeg, hvordan man skal betale for at få bagagen med, når man rejser med Sterling. I dag vil jeg kigge lidt mere på alle de andre udgifter, der bliver tillagt billetprisen – noget der hurtigt får den til at stige med adskillige hundrede kroner.
Det med småt
Hvis man søger på Sterlings website, får man tilsyneladende nogle meget konkurrencedygtige priser. F.eks. kan to personer på udvalgte dage komme til Barcelona for 346 kr. pr. person – og hjem igen for 426 kr. Dvs. en samlet pris på 1.544 kr. Det lyder næsten for godt til at være sandt – og det er det da også.
For kigger man nærmere på siden, står der med noget mindre bogstaver “skatter og afgifter” på hhv. 304 kr. og 144 kr. – hvilket får det samlede beløb til at blive på 1.992 kr. Men det er da stadig en rimelig pris
Bestilling af flybillet hos Sterling – også med skatter og afgifter
Alt det andet
Efter at man har udfyldt navn, adresse osv., skal man som nævnt i gårsdagens blog-indlæg vælge, hvor meget bagage, man vil have med. Mon ikke ét styk pr. person pr. vej er meget normalt? Det giver så lige 100 kr. ekstra til billetprisen (25 kr. pr. styk hver vej). Så er prisen så oppe på 2.092 kr.
Efterfølgende kan man så vælge afbestillingsforsikring til 85 kr., årsrejseforsikring til 179 kr. og forsikring mod at komme for sent til flyet til 79 kr. Selvom mange nok tænker, at “det må vi hellere have”, så fravælger jeg det i mit eksempel, da disse ekstra muligheder ikke er særlige for Sterling (og måske heller ikke specielt nødvendige for en tur til Barcelona).
Vælg din plads – og betal ekstra
Sidste ting, man skal tage stilling til er, om man ønsker at vælge et sæde på forhånd. Og da muligheden er afkrydset på forhånd, virker det sikkert som en god idé for de fleste.
Der er to muligheder: almindelige sæder til 65 kr. og sæder ved nødudgangen/med ekstra benplads til 162,50. Vi snupper bare de almindelige.
Valg af sæde – to almindelige til 65 kr. pr. stk.
På næste side kan vi se prisen for denne ekstra “service”: 400 kr.(!)
En ting er, at man skal betale ekstra for at vælge et sæde (i stedet for at få et tildelt tilfældet). En anden ting er så, hvordan 4 x65 kr. kan blive 400 kr. (og ikke 260 kr.).
Prisen for valg af sæde – pludselig er den 100 kr. pr. stk.
Forklaringen skal man lede længe efter, men hvis klikker lidt rundt på websitet, kan man finde den under “Før Flyrejsen”. Svaret er, at prisen ikke er hhv. 65 kr. og 162,50 kr. – men 100 og 250 kr. Der er altså en fejl i oplysningerne på websitet – meget uheldigt.
Hvis man vil være sikker på at sidde sammen (og derfor bestiller sæder på forhånd), skal man altså lægge 400 kr. til billetprisen. Så er vi oppe på 2.492 – eller næsten 1.000 kr. mere, end den oprindelige pris, vi fik frem ved vores søgning.
En af konkurrenterne
Men er det kun Sterling, som tager ekstra for diverse service-ydelser? En anden mulighed fra København til Barcelona er Air Berlin. Her er prisen 354 Euro (2.655 kr.) for to personer, hvis man skal af sted på de samme datoer som med Sterling – eller 214 Euro (1.605 kr.), hvis man kan trække afrejse og hjemkomst to dage.
Bestilling af flybilletter hos Air Berlin
Og ja, her står skatter og afgifter også særskilt. Men dog ikke med meget mindre bogstaver. Og ja, hvis man ønsker at bestille et bestemt sæde, så koster det ekstra – hhv. otte Euro (60 kr.) og 20 Euro for almindelige sæder og sæder med ekstra benplads.
Men i det mindste skal man ikke betale for bagagen, der er gratis (op til 20-30 kg. afhængig af destination og rejsetid). Og som en ekstra service kan man få en sms med alle oplysninger – endda gratis. Hvad mon Sterling ville have taget for denne service?
Air Berlin er altså en smule bedre end Sterling, men prøver også at hente lidt ekstra penge ind ud over selve billetprisen.
Smart forretningstrick – eller ufin metode?
Det oprindelige pris hos Sterling på 1.544 kr. blev til 2.492 kr., da alle “serviceudgifterne” var lagt til. Naturligvis kan man da vælge at tage chancen og få tildelt en tilfældig plads. Og man kan da også forsøge at nøjes med sin håndbagage. Det interessante er bare, at det Sterling opfatter som en ekstra service, man skal betale for, faktisk er gratis hos mange andre flyselskaber. Vi snakker jo ikke gratis måltid her – men bare små ting, der hører under normal kundeservice.
Jeg har forståelse for, at prisen skal presses for at være så konkurrencedygtig som muligt. Derfor kan jeg også godt klare at skulle betale for evt. mad og drikke. Men min grænse er nået, når jeg skal betale for ekstra “service”, der stort set er umuligt at undgå (at medbringe bagage) eller som ikke koster flyselskabet ekstra (faste pladser, der ryger direkte ind i deres reservationssystem).
Men igen – den pris, der kommer frem ved en søgning (specielt i diverse søgemaskiner), er ofte afgørende for valg af flyselskab. Der er derfor god grund til at kigge på den samlede pris. Måske er de traditionelle flyselskaber pludselig ikke så meget dyrere, hvis man ønsker en basal service (og så får man endda mad og drikke med i prisen).
Hvad mener du? Er det rimeligt, at der bliver lagt en masse ekstra gebyrer på for diverse mere eller mindre nødvendige service-ydelser?