Ferie i Albanien – er det ikke farligt?

Jeg havde personligt fornøjelsen af at besøg Albanien to uger i sommerferien, og jeg kan derfor klart og bestemt svare: nej – der er overhoved ikke farligt i Albanien. Tværtimod.

Turisterne er uden de store bekymringer begyndt at vende tilbage til Kroatien igen efter at krigen på Balkan hærgede i mange år. Men til trods for at Albanien ikke var direkte berørt af konflikten (udover de mange albanere, som boede i de ramte nabolande), er mange stadig af den opfattelse, at Albanien er et land med mange uroligheder og høj kriminalitet. Men det kan ikke være længere fra sandheden.

Fantastisk natur og spændende historie

Albanien ligger nord for Grækenland og minder da også på mange måder om sin mere kendte nabo i syd – dog er der væsentligt billigere og langt færre turister. En af fordelene ved at landet har været tilbagestående i mange år rent industrimæssigt er, at vandet er noget af det reneste i Europa. Der giver nogle fantastisk flotte strande med det klareste blå hav.

Albanien

Kort over Albanien

Længere inde i landet overtager bjergene med muligheder naturoplevelser og vandreture. Også historieinteresserede kan få deres lyst styret med de mange ruiner fra oldtiden.

En meget hjælpsom befolkning

Den største attraktion er dog befolkningen. Om det skyldes de mange år i isolation, er ikke til at sige – men i alle de lande jeg har rejst i, tror jeg ikke, at jeg har oplevet så stor hjælpsomhed andre steder. Et par eksempler…

Da vi en dag i middagsheden skulle slæbe vores bagage fra bussens holdeplads til vores hotel (en tur på et par kilometer ned ad en bjergvej), stoppede en bil straks op og tog os med. Vel fremme ved vores hotel ville vi give ham et mindre beløb som tak for hjælpen, hvilket nærmest gjorde ham fornærmet. Det var bare en tjeneste. Og da vi skulle op igen, kørte hotelejeren os som det naturligste i verden.

På et andet tidspunkt skulle vi igen fra en busholdeplads til et hotel. Ikke noget problem – buschaufføren fik fat på en af sine venner, som kørte os (i sin frokostpause). Og som afsked gav han os sit visitkort. Så kunne vi bare ringe, hvis vi havde problemer med et eller andet.

Dårlige veje

Enkelte ting giver dog udfordringer, hvis man vælger Albanien som rejseland – først og fremmest transporten rundt i landet. På grund af de dårlige veje kan selv korte afstande tage lang tid. En tur på godt 300 kilometer i bus tog os otte timer. Samtidig kan det være et problem at finde busholdepladsen i de store byer, da den ofte befinder sig i et eller andet beboelseskvarter i udkanten af byen. Samtidig flytter den jævnligt rundt, så selv ikke taxachaufførerne ved, hvor den er. Men endnu engang klares problemet af de hjælpsomme albanere. Der ringes lidt rundt og på et eller andet tidspunkt er der én, som ved hvor det er.

Heller ikke bjergkørsel er for folk med sarte nerver. Albanerne kører stærkt og bruger hornet i stedet for bremserne. Transportproblemerne vil dog være væsentligt forberede indenfor de næste par år. Overalt er omfattende vejarbejde i gang, så snart kan turene tilbagelægges på den halve tid.

Litteratur

Et andet problem er manglede rejsebøger om landet. Der er ingen “Turen går til Albanien”, og selv forlaget Lonely Planet, der jo ellers udgiver “rejsebibler” om selv den mindste afkrog i Verdenen, har ikke selvstændige bøger om Albanien. Efter en del søgen på Internettet, fandt jeg dog frem til en udmærket bog om landet fra forlaget Bradt Travel Guides. Den holder efter min mening ikke helt Lonely Planets niveau – men i mangel af bedre er den fin nok. Den kan bl.a. købes på Amazon.

Rejsen dertil

Udover at ankomme i bil fra nabolandene er det også muligt at tage adskillige færger fra Italien (hvilket da også gør, at de fleste turister er italienere). En anden mulighed er at flyve til hovedstaden Tirana.

Saranda

Saranda – tæt på den græske ø Korfu

Den nemmeste vej er dog med fly til den græske ø Korfu – hvilket ofte er muligt med charterfly. Herfra kan man tage en færgetur på ca. 45 minutter til en af Albaniens sydligste byer, Saranda. På den måde er det muligt at besøge landet på en dagstur – men hvis man gør det, snyder man sig selv for en masse oplevelser. Landet har så meget at byde på, at man bør opholde sig der væsentligt længere.

Har du været i Albanien, så skriv en kommentar om, hvad du synes om landet – og hvad man skal opleve.

30 meninger om “Ferie i Albanien – er det ikke farligt?

• Pingback:Rejsefan » Blogarkiv » Hotel Palma, Saranda

• 30. januar 2008 kl. 07:39
    Permalink

Under en ferie bl.a i Montenegro kørte vi i 2006 en tur ind i Albanien, nærmere betegnet i Shkoder. Der var ingen problemer med at komme ind udover at vi ved græsen skulle betale 10 euro pr. person for et visa. Vejene var hullede og ujævne, og trafikken “interessant”, men ikke kaotisk. Vi kørte i egen bil, og var ikke specielt bekymrede. Shkoder var en spændende og beskidt by, men noget tilbage i udvikling.
    Albanien virker som en utroligt spændende land, der nok skal opleves nu inden der kommer for mange “dase”turister.
    Vi er erfarne balkanfarere og har planlagt at holde en uges sommerferie Albanien i år (2008), på vores vej til Pelepones i Grækenland.

• 30. januar 2008 kl. 12:53
    Permalink

Sjovt nok har jeg også været på bilferie i Montenegro – og der overveje vi også en tur over grænsen til Albanien. Men efter et kig på kortet blev vi enige om, at vi vist ikke havde tid nok til de små veje. Så i stedet blev det en tur med fly dertil året efter.

I øvrigt kan hele Balkan (udover Albanien) varmt anbefales. Man skal dog (som i Albanien) være klar over, at selv korte strækninger kan tage lang tid – dels pga. dårlige/smalle veje, dels pga. meget trafik.

• 2. maj 2008 kl. 15:37
    Permalink

Jeg er selv albaner, og støtter mit land.
    Men er bare fra Makedonien..

De bedste steder i Albanien er nok, Tirana,Saranda og vlora.
    jeg ved ikke helt om de andre byer, men shkoder er nok den fattigeste by men også den anden største hovedsted.

Jeg er nemlig i gang med at læse om Albanien mere og mere, så jeg ved nok om mit eget land, før jeg læser om andre lande:)

Men jeg er da super glad for at i har været i Albanien.
    Og ja, kan godt indrømme at shkoder har nogen dårlige veje.

Jeg var også forbi shkoder i 2002, da var fattigdom og dårlige bekidte veje, men da min far så tænkte at stoppe bilen, så kom da en gammel dame, og kiggede rigtig syndt, da fik vi alle ondt. Så gav min far så nogen penge, hun blev sååå glad, at hun velsingede os, og håbede på held og lykke med de dårlige veje og en rigtig god ferie. Da var også nogen små drenge, som kom tæt på vores bil, og sagde hej .. vi gav de drenge nogen slik fra Danmark og sodavand, de blev helt vild glade. Man kunne græde for dem, pga de blev såå glade. Håber virkelig at de får hjælp..

• 2. maj 2008 kl. 15:38
    Permalink

Og durres er forresten også et godt sted og tage hen :)..

• 2. juli 2008 kl. 02:11

shkoder er en by hvor de lader alle det gamle være alle de gamle huse. de ville ikk lave noget om. fordi da kommer turisme , og det er en stor betydning for albanien sagde min albanske veninde:):)

• 26. august 2008 kl. 00:18
    Permalink

hejj jeg hedder Dardan og kommer fra Kosovo.. jeg er glad for at høre at der også er danskere der er begyndt med at ta´ dernede.. Så det spørgesmål ´´ Er det farligt at ta´ til albanien´´ nej det er det overhovedet ikke, meneskerne er venlige, høffelige og respekterende..!
    de er måske lidt bagude med veje, men det bliver bedre og bedre for hvert år..
    Durres, Vlora, Shkodër og Saranda, de er nogen af albanies bedste turist steder. der er så meget antitk steder som Restauranter, huse, slotte og mange andre ting. Jeg er der hver sommer og har aldrig haft problemer, det er så dejligt i albanien og man har let råd til at ta´ på ferie der alt er billigt!.
    hvis der er nogen der overvejer om at ta´ dernede så synes jeg de skulle prøve det og se hvordan det er.. Men farligt er det ALDRIG!!..
    hvis der er mere i vil vide så er i velkommen til at spørge [email protected]

• 26. august 2008 kl. 11:32

Hej Dardan.

Tak for din kommentar. Som det forhåbentlig også fremgår af indlægget, så er jeg vild med Albanien – og synes overhoved heller ikke, at det er farligt. Overskriften skal da også kun ses som en “opmærksomhedsfanger”.

Så jeg kan da (endnu engang) også kun anbefale alle, at prøve Albanien som sommerferiedestination.

• 11. september 2008 kl. 19:41
    Permalink

Det er da spændende at se, at danskere er begyndt at besøge mit eget folk, dvs. albanerne, da jeg selv er albaner fra Kosova/Dardanien.

Albanien er et land som er igang med en transformering, og der er mange forskellige ting at se og opleve dernede. Man kan besøge Tirana, som er blevet malet i alverdens farver så det kunne slippe af med kommunismens gamle og grå udseende. Tirana er en hastigt voksende storby og bliver nok en meget vigtig by på Balkan i de kommende år.

Man kan besøge Durrës, som siden tidernes morgen har været kendt som en vigtig havneby – Selv USA tilbød Albanien at blive medlem af NATO, da de havde udmeldt sig selv af Warszawa Pagten, om at huse den 6. flåde, men det afviste den tidligere diktator Enver Hoxha – Den base ligger nu i Grækenland.

Man kan besøge Butrint. Butrint er en ruinby i Albanien tæt på den græske grænse.

Oprindeligt en illyrisk by, men blev i 167 f.Kr. erobret af Romerne. Byen hørte senere under både Det Byzantinske Imperium og Venedig før byen blev forladt i middelalderen.

Ruinerne som blev udgravet efter 2. verdenskrig omfatter et amfiteater, et romersk bad, et kapel fra det 5. århundrede, en basilika fra det 6. århundrede, en byport (kaldet Løveporten) og et venetiansk slot fra middelalderen som er museum i dag.

Resterne af Butrint er på UNESCOs Verdensarvsliste. I 1997 blev det overført til listen over verdensarvssteder som er i fare på grund af tyveri og mangel på beskyttelse og restaurering. I 2005 da forholdene var blevet forbedret blev Butrint fjernet fra listen over truede steder igen.

Butrint kan nås fra Saranda ad en vej som blev bygget i 1959 til et besøg af Nikita Khrusjtjov.

Kruja kan også besøges. Den lille by Kruja, hvortil man kan kommer
    bil, tog og minibus fra Tirana, er Skanderbegs fødested. Det er en charmerende bjergby, der hænger højt oppe som en træsvamp blandt klipperne. I dens smalle gade ligger små huse samlet med butikker med albansk håndarbejde. Her kan man også besøge små væverier. Det eksklusive, men ikke ret store hotel Grand Hotel tilbyder overnatning for kun 25 euro. Fra værelsets kæmpestore terrasse har man en eventyrlig udsigt. Men det vigtigste i Kruja er slottet – Skanderbegs museum. Her kan man bl.a. se en kopi af hans hjelm og sværd. Rundt om slottet findes labyrinter af stenmure og bag disse skjuler små stenhuse sig. Selvom fjenden skulle kunne indtage højen ville han ikke kunne finde indgangen til husene.

Og sidst men ikke mindst Saranda, som ligger i det sydlige Albanien, og allerede er godt beskrevet af den oprindelige forfatter.

Alle disse steder + mange andre fantastiske steder kan du opleve i Albanien.

Vi siger velkommen, på albansk lyder det Mir se vini 😀

• 18. september 2008 kl. 09:13
    Permalink

Tak for dine gode råd og den historiske vinkel. Det kommer helt sikkert mange kommende Albaniensrejsende til gode.

Og jeg kan da også endnu engang bare opfordre folk til at besøge dette fantastiske land.

• 14. november 2008 kl. 11:33
    Permalink

Albanien er igang med at bygge motorvej i hele albanien.. og det er ikke noget billig motorvej de bygger der.. nej tværtimod.. de har amerikanske og østrigske motorvej ingeniør.. de bygger de nyeste broer, tunneller og de bedste moterveje der nogen sinde blev lavet.. det nordlige albanske moterveje skulle være færdig i 2009 juni.. imens det sydlige nok er færdig først om et par år endnu..

men er helt sikkert på at albanien bliver et spændene land at besøge.. skal til albanien 2009 i juli måned.. i byen Durrës.. og skal også besøge kosovo.. da det også er en spændene land..
    mange tror at kosovo er et farlig land pga af dens konflikter med serber osv.. men det er det ikke.. var i kosovo her til sommer i 2008, og det var mega fedt.. naturen i kosovos bjerge er bare såå dejlig.. og hvis man vil ud og feste så har de også flotte diskoteker, spændene resturanter at gå til..

• 9. februar 2009 kl. 19:02

hej

jeg er fra serbien men besøgte albanien i 2008 efter jeg været på ferie i kroart hehe, albanien var et rigtige dejlige land.

• 14. november 2009 kl. 00:24
    Permalink

Albanien har så meget at byde på og det undrer mig at der ikke arrangeres charter ture til Albanien! Den har lige så meget at byde på som Grækkenland for halvdelen af pengene.

Landets historie, kultur og natur er helt enestående på kontinetet. Historien går helt tilbage til før antikken. Kulturen med et helt særligt sprog der adskiller sig i Europa som et af de 5 Europæiske ur-sprog der tales den dag i dag. Måskeer og Kirker bygget side om side og den store religøse tolerance der findes. Naturen med sine høje grønne bjerge som man kan stå på ski på om vinteren, talrige floder i dalerne og ikke mindst de lyse blå strande med krystal klar vand.

Fra Saranda i syd kan man komme ud til flere UNESCO World Heritage steder, bla. Butrint som har ruiner fra antikken og Berat med sin dejlige arkitektur af sten huse og stræder.

• 14. november 2009 kl. 00:44
    Permalink

For resten, omkring gæstfriheden, den stammer fra noget der hedder Kanun. Det er et gammelt kode der var som lov i landet helt op til 2. Verdens Krig. Den omhandler et begreb der hedder Besa, hvilket betyder løfte. Når man havde givet sit løfte “Besa” så måtte man ikke bryde den ellers kunne man risikere at tabe familiens ære. Den Amerikanske grundlov er bla. inspireret af den Albanske Kanun.

Et andet vigtig begreb i Kanun var hvordan man behandlet gæster. Når først man har lukket gæster ind i sit hjem så skulle man beskytte/forsvare dem for enhver trussel der måtte være for dem og de skulle forsvares med ens eget liv.

Det er udfra Kanunen at gæstfriheden stammer. Det er blevet en del af den Albanske kultur af behandle gæster som en del af ens eget familie.

Et godt eksempel findes under 2. Verdens krigen hvor Albanien sluttet krigen med FLERE Jøder end før krigen som et af de ensete land i Europa. Jøderne blev skjult for nazisterne i albanernes huse. Mange af de Albaner der skjulte Jøder var faktiske muslimer og myngdigehederne gav dem Albanske navne og dokumenter. Der findes en ærestatue i Tel Aviv for de Albanere der satte deres liv på spil for at redde jøderne fra døden.

• 22. november 2009 kl. 22:13
    Permalink

Er der nogen med erfaring i at flyve til Italien og sejle over? Eller andre gode forslag. Hvordan er det at rejse med børn i Albanien. Jeg er blevet helt inspireret af at læse alle de positive tilkendegivelse omkring Albanien.

• 23. november 2009 kl. 09:58

@Illyricum:
    Tak for alle de interessante facts. Jeg tror, at årsagen til at der ikke arrangeres charterture til Albanien er, at det stadig har et ry som “lidt farligt” (jf. overskriften) – et ry der dog er helt forkert.

Det ville jo være oplagt at fly folk til Korfu og så sejle dem til Saranda.

@Duncanja:
    Jeg har ikke personlig erfaring med at flyve til Italien og så sejle til Albanien. Men en stor del af de udlændige, som besøger Albanien, er italienere – så det burde ikke være det store problem. Alternativet er at finde et billigt charterfly til Korfu – og så sejle de godt 45 min. til Saranda.

Hvad angår børn, så vil jeg ikke mene, at det er det store problem.

Læs i øvrigt mere om Saranda.

• 3. januar 2010 kl. 14:40
    Permalink

STAR TOURS Tema rejser har charterture til Albanien og kan stærkt anbefales.
    Man får en uges rundtur der er spækket med oplevelser og indtryk
    der flyves til Corfu hvorfra man sejler til Saranda og så er det med bus rundt.
    Og vejene er dårlige JA!

• 7. juni 2010 kl. 11:36
    Permalink

Min mand og jeg skal til Albanien i august. Vi flyver til Tirana og overnatter der et par dage. Herefter er tanken at køre ned syd på enten via billeje eller bustur – men vi savner lidt erfaring med hvad der er klogest. Vi har samlet1 uge og vil gerne se lidt af de gamle byer samt kysten (strand). Er der nogen der har gode anbefalinger evt. et hotel i syden? Er i tvivl om afstanden fra Tirana og Sarende er for stor?

• 11. august 2010 kl. 21:20

min mand, vores datter og jeg var en uge i Albanien i juli i år. En dejlig oplevelse. Vi mødte også stor gæstfrihed og absolut ingen farer.
    Vejene er blevet bedre, men der mangler stadig en del vejskilte, men jeg synes en biltur fra Tirana syd på vil være ok. Der er dejlige, fredelig strande omkring Himara.
    God tur.

• 26. oktober 2010 kl. 15:10
    Permalink

Hmm Albanien, første gang jeg var i Albanien var i 2001, var kun i Durres og Tirana, ca. 25 dage, dejlige sted ingen problemer, masser af oplevelser, venlige befolkning.
    Forrige gang var jeg i 2009 år kørte selv med bil fra Makedonien, men kun til Vlore byen, fantastisk.

I år 2010 var jeg med bil igen, sammen med min familie, kørte hele vejen langs kysten fra Tirana, Durres og helt ned til Ksamili ved den Græske grænse, det kan varmt anbefales. De steder jeg stoppede langs kysten var Durres, Fier, Vlore, Dhermi, Himare, Sarande, Ksamili.
    Bedste strande fra Vlore og ned, Dhermi, fantastisk sted. Ksmili, de tre små øer og ved Butrinti søen ubeskrivelige flot.
    Har betalt overnatning fra 9 eur pr værelse (2 voksne og et barn på 3 år) og helt op til 60 eur pr værelse. Vejene: lidt er det motorvej, men frarådes at køre stærkt, det er mange små veje der forbindes til motorvejen.
    Vejene er bjerg veje og by veje, helt ny asfalteret, god skilte, afmærkninger på vejene og uden problemer at køre de 50-70 km/t.
    Problemer og farligt: 16 dage ingen problemer.
    og ja, jeg vil gøre det igen, det kan varmt anbefales.

• 5. april 2011 kl. 20:26
    Permalink

Albanien er et fantastisk land, det er fuld af oplevelser, hvor end du går hen, Albanien er simpelthen et vidunderligt land! Jeg kan meget klart anbefale det! 😉

• 10. maj 2011 kl. 13:56

Har været i Albanien i 2009 og 2010. Skal helt klart derned igen. Jeg var sammen med min kæreste.
    I 2009 var vi i en lille by 5 km syd fra Durres. Byen hedder Mali i Robit. Fantastisk.
    I 2010 var vi 10 km syd fra Vlore. Dhermie. Noget jeg aldrig før har set i mit liv. Sikke et natur i Dhermie. WOW!! Stranden perfekt. Vandet var krystal klart.
    Jeg kan kun anbefale.

• 30. maj 2011 kl. 14:26
    Permalink

Jeg er selv albaner, fra Makedonien.
    Har aldrig før været i Albanien.
    Det lyder spændende, gad vid eom det minder lidt om Albanien. ?
    🙂

• 3. august 2011 kl. 11:53
    Permalink

Jeg har slev lige været på en 2 ugers bilferie i Albanien med min kammerat som oprindeligt selv er fra Kosovo.

Vi har hovedsageligt opholdt os i en lejlighed vi havde lejet lige på stranden i Durres, og så kørt rundt og besøgt de forskellige byer. Det har været den fedeste oplevelse i mit liv.
    Folk er meget gæstfrie og venlige, og politiet er endnu venligere end det. De fangede os i fartfælder et par gange, men vi slap med en venlig advarsel hver gang, så noget siger mig at de godt kan lide at have turister rendende 🙂

Vi tog også køreturen til Prishtina i Kosovo, som overraskende nok kun tog 3 timer, da der var bygget helt ny motorvej hele vejen. En motorvej oppe langs bjergene, det var en tur med sindssygt flotte udsigte hele vejen.

Jeg kan varmt anbefale Albanien, og det sku ikke undre mig at der snart vil vælte med turister der.

• 21. oktober 2011 kl. 18:41
    Permalink

Albanien er et fantastisk turistland,verdenshistorie,balkanhistorie, venlige mennesker,gode hoteller, strande og spændende bjergbyer. Jeg har lige lavet en grupperejse derned og fortsætter dermed. Det er et oplagt mål. Rejsebeskrivele med fly til Tirana på http://www.mangaard-travel.dk
    Anders errboe [email protected]

• 6. juli 2014 kl. 18:22
    Permalink

Hej. Jeg vil gerne anbefale, at man prøver den næsten helt nye motorvej fra Albanien til Kosovo!
    Den er meget smuk og man kan se en masse flotte bjerge. Især tunnellen er mega flot! Den er vidst 7 km lang, og går igennem et virkelig stort bjerg.
    Ved godt at man kan opbleve bjerge og tunneller andre steder som fx. i Østrig, men det synes jeg ikke rigtigt er noget specielt, har selv prøvet det. Men den motorvej, som går ind i mellem de to lande er nok den flotteste jeg nogensinde har set! Nå men det var bare loge et tip til hvad man kunne se!

• 29. december 2015 kl. 20:06
    Permalink

Min kammerat og jeg var 10 dejlige dage i Albanien i september/oktober i år. Vi boede på hotel i Durres og på Guesthouse Pension Andrea (kan varmt anbefale dette overnatningssted) i Tirana. De fleste bilister holdt tilbage for os fodgængere.
    1. Vi besøgte Mount Dajti øst for Tirana med en storslået udsigt over Tirana.
    2. Vi var også i Kruja. Jeg vil anbefale, at man tager med bus/busser tidlig på dagen til Kruja i forhold til hvad vi gjorde (for, at få sædepladser hele vejen). På vej tilbage til Tirana kom vi med en personbil til 1000 leke (53 kr for 2 personer). I Durres er der ruiner bl. a. veneziansk og romersk tid (et amfiteater).

Til Morten Elm:
    Jeg har læst, at nogle af strandene er forurenet.

Hilsen Jesper

• 14. juni 2019 kl. 00:23
    Permalink

Mit Navn er Morten og jeg har været i Albanien mange gange man kan altid diskutere hvor der er bedst i dette land jeg synes der er mange steder bla Lezhe by men det er også det sted jeg bor sammen med min kone jeg tror jeg er den eneste etniske dansker der bor der .- men sandheden om Albanien er at det er et godt land med en utrolig natur,. og man får meget for pengene tilbage i 1980 .-
    men desværre kan man godt mærke at tiden er gået i stå.- der mangler meget der bliver ikke meget plads til demokrati da staten har taget kontrol fra indbygger som nu giver problemer og snart valg og mere skat og det kan indbygger ikke forstå,. men hvis landet skal være i vækst både i
    Europa og handelsvækst så skal der ske noget fremtid for Albanien

• 30. juli 2019 kl. 16:24

Dejligt med denne tråd.
    Jeg skal på en uges ferie i Albanien (syd) i begyndelsen af oktober.
    Jeg er så spændt da jeg har været i Albanien i 1972 og der er jo sket rigtig meget siden.
    Dengang følte man sig ikke særlig velkommen, det var meget mærkeligt for børnene at se sådan nogle fremmede, så de kastede sten efter os. I Tirana var der store boulevarder og absolut ingen biler.
    Man forstår jo godt hvorfor det hele var sådan dengang, da befolkningen blev styret med hård hånd af daværende diktator.
    Godt der er sket lidt forandringer og dejligt at læse om den venlige befolkning – åh hvor jeg glæder mig.