Dine rettigheder når flyet er forsinket

Det er efterhånden mere reglen end undtagelsen at ens fly er forsinket. Heldigvis drejer det sig som regel kun om forholdsvis kort tid.

Men enkelte gange går det galt – og her er det vigtigt at kende sine rettigheder. For flyselskaberne forærer sjældent noget væk frivilligt.

Hvornår gælder rettighederne

Hvis du ellers har checket ind til tiden, så træder reglerne i kraft ved følgende forsinkelser:

  • Hvis flyafgangen er forsinket med to timer eller mere for flyvninger indtil 1.500 km
  • Hvis flyafgangen er forsinket med tre timer eller mere for flyvninger på mere end 1.500 km indenfor EU (samt Norge)
  • Hvis flyafgangen er forsinket med tre timer eller mere for flyvninger på mellem 1.500 km og 3.500 km (alle flyvninger)
  • Hvis flyvningen er forsinket med fire timer eller mere og ikke er dækket af ovenstående

Lufthavnskaos

Når det går galt med forsinkelser, går det ofte rigtig galt

Det vil sige, at hvis du skal flyve fra Købehavn til Oslo (mindre end 1.500 km), har du ret til kompensation allerede efter to timer.

Skal du i stedet til Madrid (over 1.500 km), må du vente mindst tre timer, før du får kompensation. Det samme er tilfældet til Istanbul (der ligger under 3.500 km fra København).

Går turen i stedet til Thailand eller New York, skal flyet været mindst fire timer forsinket, før kompensationen træder i kraft.

Hvad har du ret til ved flyforsinkelser

Hvad består kompensationen så af? Ja, det er ikke ligefrem noget at håbe på, for så meget får man heller ikke ud af det. Hvis dit fly er forsinket, har du ret til følgende:

  • Måltider og forfriskninger, der står i rimeligt forhold til ventetiden
  • To telefonopringninger eller e-mail
  • Hotelophold (hvis ventetiden er mindst én nat)
  • Transport mellem lufthavn og hotel

Og hvad er så et rimeligt forhold mellem ventetid og måltider? Det er tilsyneladende op til de enkelte flyselskab at vurdere. Personligt har jeg oplevet at få udstukket et par madbilletter hos Air France i Paris de Gaulle lufthavnen (notorisk berygtet for forsinkelser), der netop kunne dække et måltid mad og en sodavand. Andre vil måske være lidt mere large.

Også omkring hotelophold er der den smutvej for nærige flyselskaber, at overnatningen skal “være til rådighed på det pågældende sted”. Og hvor langt væk fra lufthavnen skal man så, før det ikke er til rådighed?

Hotel

Ofte vil du blive tilbudt en hotelovernatning (dog sjældent et så fint sted)

Er forsinkelsen på over fem timer, kan man få refunderet sin billet – og det gælder også strækninger, der er foretaget men ikke længere giver mening. Ligeledes kan man også få refunderet en returflyvning til afgangsstedet, hvis det er relevant.

Det vil sige, at hvis man har bestilt fly fra København til New York via Paris, så kan man få billetten fra København til Paris og billetten fra Paris til New York refunderet, hvis en forsinkelse på mindst fem timer forekommer i Paris. Ligeledes kan man komme med et fly tilbage til København (ved først givne lejlighed).

EU bestemmer – men du skal kræve

EU har fastlagt reglerne. Der står dog ingen steder, at flyselskaberne ligefrem skal skilte med dem. SAS har udgivet i fin brochure – men det er nok ikke alle selskaber, som er lige så kundevenlige.

Så gør dig selv den tjeneste at kende dine rettigheder (og stå fast) næste gang, du bliver forsinket.

24 meninger om “Dine rettigheder når flyet er forsinket

  • Pingback:Rejsefan » Blogarkiv » Dine rettigheder når flyet bliver aflyst

  • 26. januar 2009 kl. 00:01
    Permalink

    Stå fast? Skal det forgå ved gaten (lad os sige det et så sent at alt et lukket.) eller skal jeg henvende mig til flyselskabet i efterhånd? Tak for et fint råd!

  • 28. januar 2009 kl. 12:36
    Permalink

    Jo før, jo bedre – vil jeg sige. Så henvend dig ved gaten, og hvis de ikke kan gøre noget, er der jo som regel en reklamationsskranke i lufthavnen.

  • 9. august 2009 kl. 15:24
    Permalink

    Du skal forsøge at få en skriftlig erklæring på at flyet er forsinket, om ikke andet skal du benytte det til din rejseforsikring i tilfælde af erstatning for arbejdfortjeneste.

    Såfremt du ikke har fået kontakt med en representant flyselskabet inden planlagte afgangstidspunkt og er blevet skriftligt bekendtgjort med dine passager rettigheder så kan du prøve at finde en alternativ transport og senere kræve omkostningerne dækket ind af flyselskabet
    Det kanværfe vanskeligt så jeg vil anbefale at du har et international kreditkort med verdensrejseforsikring inluderet.
    De dækker generelt hjem udtransport ved flyaflysning,forsinklese på mere end 5 timer med op til kr.7.500 for flybillet og rimelige udgifter til hotel og fortæring.

  • 9. august 2009 kl. 15:32
    Permalink

    På internet siden http://www.flightstats.com kan du se om dit fly er forsinket eller aflyst.
    Det hænder at flyselskaberne påstår at et afllyst fly kun er forsinket og så sender dig med et senere fly.
    Du har lov til at udfordre flyselskabet idet det er flyselskabet som har bevisbyrden.

    http://www.flygradar.nu/flygradar.php er også en god side men lidt begrænset, ikke alle selskaber er med.

  • 27. april 2010 kl. 13:12
    Permalink

    Hvem var booket på fly SK 972 fra Bangkok til København den 25.04.2010 kl. 0.25 og blev ombooket til SK 9672 d. 25.04.2010 kl. 7.45?
    Jeg har bedt passagerrettigheder.dk at varetage min kompensations krav over for SAS og vil gerne høre fra alle der er inetersseret i at komme til deres rettighed på kompensation.
    Skrive til [email protected] eller kontakt James Thomsen fra overstående indslag direkte.

  • 3. september 2010 kl. 13:02
    Permalink

    Er der nogen, der kan henvise til en oversigt over, hvad de enkelte ikke-EU selskaber følger af regler, tænker på Turkish Airlines. StarAlliance medlem – betyder det noget – evt. skærpede / standardiserede regler ??

  • 17. januar 2011 kl. 17:59
    Permalink

    Det er værd at bemærke at kompensation ikke skal udbetales hvis det skyldes faktorer uden for flyselskabets kontrol. Så f.eks. giver en aflysning eller forsinkelse pga. dårligt vejr ikke ret til kompensation.

  • 31. maj 2011 kl. 23:32
    Permalink

    hvor kan man soge om kompensation for tabt arbejdsfortjeneset plus ogede omkostninger p.g.a. extra overnatning, nar aflysningen skyldes generalstrejke? Er det hos lufthansa eller er det hos rejseforsikringen? hilsen fra kajsa

  • 31. maj 2011 kl. 23:34
    Permalink

    hvordan skal man forholde sig nar ens fly bliver aflyst p.g.a. strejke i et land? hilsen fra Kirsten

  • 3. juni 2011 kl. 06:44
    Permalink

    Hvis dit fly bliver afyst på grund af strejke har du ret til at få refunderet billeten, men benyt det kun på udrejsen ellers bortfalder ydelser fra flyselskabet til ophold og fortæring.
    Flyselskabet friholdes for kompensation (ulempe ydelse) hvis det er en strejke uden for dets virksomhed eller tjenesteydere, men skal under alle omstændigheder yde ophold og fortæring + 2 telefon eller e-mail.

  • 3. juni 2011 kl. 06:50
    Permalink

    Tabt arbejsdfortjeneste er en erstatning som hører under Montrealkonventionens bestemmelser.Om det er en pakkerejse så klag til rejsearrangøren , ellers stil flyselskabet du har købt billeten hos.Husk du skal kunne dokumentere kravet med en lønseddel som viser du er blevet trukket i løn.
    Sagen kan også indklages til forbrugerklagenævnet hvis billetn er købt i Danmark ellers klag til Forbruger Europa ECC NET.

  • 3. juni 2011 kl. 07:05
    Permalink

    Passagerrettigheder.dk har nu virket i 1½ år med assistance til dem som søger kompensations ydelse for lange flyforsinkelser eller aflysninger.
    Situationen i dag er at alle flyselskaber kæmper med næb og kløer før de betaler kompensationsydelsen. Det vil sige at det mange gange først er når de bliver stævnet at de måske betaler.
    passagerrettigheder.dk har forsøgt med en del stævninger som småsags proces men er blevet henvist til civil retssag, så du skal lige se efter om du har en retshjælp forsikring i forbindelse med din rejseforsikring eller familie/indbo forsikring inde du henvedner dig til en advokat.
    Vores erfaringer med Trafikstyrelsens afgørelser er efter vores min mening ret dårlige. Alle klager over flyforsinkelse eller aflysning på grund af tekniske problemer bliver af Trafikstyrelsen bedømt som en usædvanling omstændighed der friholder flyselskabet for kompensations ydelsen?
    Sammenlignelige sager ved myndighederne i Spanien, Grækenland og Island har derimod givet klageren ret i sin klage.
    I de sager som Trafikstyrelsen har afgjort er berretiget til kompensation har de meddelt dette til klageren og at de anmoder flyselskabet om at betale inden 3 uger. Herefter sker der ikke mere og en ved en rykker til Trafikstyrelsen meddeles kun at flyselskabet ikke vil betale ? Hvad så, burde de ikke give klageren besked om hvordan han så skal forholde sig ?
    Trfaikstyrelsen afgør ligeledes sagerne ud fra klagen samt en besvarelse fra flyselskabet og afgør sagern uden yderligere høring. De udenlandske myndigheder giver høring efter de har modtaget flyselskabets udtalelse.

  • 29. januar 2012 kl. 14:21
    Permalink

    James Thomsen – Du har jo slet ikke forstand paa rettighederne ved flyforsinkelse/aflysning. Jeg ville passe paa med at raadgive andre, naar det du skriver ikke er i henhold til de paagaeldende regler.

  • 21. marts 2012 kl. 23:21
    Permalink

    Kære Anonymt

    Jeg syntes du burde dele din viden med os alle og give din forklaring til de fejl oplysninger du mener jeg har afgivet. d Du kan ikke bare udelade din viden, del den med os andre

  • 6. juli 2013 kl. 21:45
    Permalink

    Hvilken kompensation har jeg ret til?
    Ved en charterrejse Billund/Kreta var forsinkelsen på godt 9 timer pga tekniske problemer med vingeflap.
    Rejsebureauet har tilbudt en fjortendedel af rejsens pris.
    Er det ok iflg reglerne?

  • 14. marts 2016 kl. 15:15
    Permalink

    Hej Ulla,

    Man kan kræve kompensation for forsinket, aflyst eller overbooket fly helt op til 3 år efter afrejsen. Så du kan måske stadig nå, at få dine penge? Du er umiddelbart berettiget kompensation, da den ret starter ved mindst 3 timers forsinkelse til slut destinationen.

    Du kan indtaste dine oplysninger her http://flyforsinkelse.dk/pages/calculator for at se, hvor mange penge du kan få.

    /www.flyforsinkelse.dk

  • 14. marts 2016 kl. 15:15
    Permalink

    Hej Ulla,

    Man kan kræve kompensation for forsinket, aflyst eller overbooket fly helt op til 3 år efter afrejsen. Så du kan måske stadig nå, at få dine penge? Du er umiddelbart berettiget kompensation, da den ret starter ved mindst 3 timers forsinkelse til slut destinationen.

    Du kan indtaste dine oplysninger her http://flyforsinkelse.dk/pages/calculator for at se, hvor mange penge du kan få.

    /www.flyforsinkelse.dk

  • 15. september 2017 kl. 10:07
    Permalink

    Finders der en hjemmeside med en oversigt over aflyste fly?
    Hvor man kan se tilbage i tiden.

  • 16. maj 2018 kl. 13:21
    Permalink

    Jeg har lavet en oversigt over seneste flyforsinkelse i CPH, såvel som en gør-det-selv guide der i 5 trin beskriver hvordan du selv kan søge erstatning.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *