Dine rettigheder når flyet bliver aflyst

Heldigvis sker det sjældent at ens fly bliver aflyst. Men når det sker, er det vigtigt at kende sine rettigheder.

På samme måde som når ens fly bliver forsinket, har man flere forskellige muligheder.

Aflys eller omlæg rejsen

Denne ene mulighed er at få refunderet flybilletten – inkl. den del af rejsen, der er foretaget (men ikke længere giver mening) og den del af flyrejsen, der endnu ikke er foretaget. Ligeledes kan man også få en gratis returrejse, så snart det er muligt.

Flyaflysning

Er det dit fly, der bliver aflyst, har du visse rettigheder

Den anden mulighed er at omlægge rejsen. Det kan være et senere fly eller en anden rute. Det kræver dog (naturligvis), at der er ledige pladser – hvilket ikke altid er så nemt at skaffe, når f.eks. passagerer fra et helt fly skal finde en anden vej over Atlanten.

Kompensation

Vælger man at fortsætte rejsen, træder de samme regler i kraft, som ved forsinkelse. Her har man ret til måltider og forfriskninger, telefonopringninger/e-mail samt overnatning, hvis det er relevant (og ikke mindst muligt).

Alle undtagelserne

Med mindre at man har fået flyaflysningen at vide i god tid (hhv. to uger før eller en kortere tidsfrist, hvor man kan rejse på næsten samme tidspunkt), har man normalt ret til ovenstående kompensation.

Der er dog en lang række undtagelser for reglen, kaldet “ekstraordinære omstændigheder”, hvor det ikke er tilfældet. Dette inkluderer blandt andet:

  • Meteorologiske omstændigheder
  • Sikkerhedsrisici (f.eks. tekniske problemer, der pludselig opstår eller andre uventede fejl ved flysikkerheden)
  • Strejker, der påvirker flydriften
  • Politisk ustabilitet
  • Bestemmelser vedrørende lufttrafikstyringen
  • Andre sikkerhedsaspekter

Fly-med-is

Et fly dækket af is er én af mange gode grunde til at aflyse uden kompensation

Der er altså en del “smuthuller” for flyselskaberne. Snestorme, problemer med landingsstel, de evige strejker hos SAS samt folk som pludselig råber “bombe”, er alle sammen gyldige grunde til, at flyselskaberne ikke behøver at give kompensation.

Så i den sidste ende er det ofte op til flyselskabernes serviceniveau, hvorvidt man får en form for kompensation ved flyaflysninger.

2 meninger om “Dine rettigheder når flyet bliver aflyst

  • 9. august 2009 kl. 15:09
    Permalink

    Smuthullerne er meget mindre end flyselskaberne vil have os til at tro. I en nyligt afgjort sag ved EF domstolen blev Alitalia dømt til at betale kompensation fordi de aflyste en flyafgang på grund af teknisk fejl med flyet og ikke indsatte et andet fly istedet.For at fritages for kompensation skal
    en hændelse være usædvanlig og selv om flyselskabet benytter alle dets resourcer i form af materiel, ansatte og økonomiske midler så kunne aflysningen ikke undgåes.
    Flyselskaberne prøver desuden også at bilde passagerer ind at de eksempler på usædvanlige hændelser som regulativet omtaler friholder dem fra kompensation.Det er ikke rigtigt,,det er kun eksempler for under hvilken omstændigheder de usædvanlige hændelser kan forekomme.Groft sagt så er det næsten kun udefra kommende hændelser og ikke interne hændelser i flyselskabet som kan benyttes som usædvanlige hændesler.
    Dette er også afgjort i venstående retsag mod Alitalia.
    Tabt arbedjsfortjeneste i forbindelse med en flyforsinkelse
    kan søges erstatet igennem Montreal Konventionens artikel 19. med indtil ca. kr. 30.000,00

  • 31. maj 2011 kl. 23:25
    Permalink

    Der var generalstrejke i Athen forrige torsdag, og vores fly blev aflyst. Dette fik vi at vide, dagen inden vi skulle hjem. Dette medforte, at vi blev nodt til at bo pa hotel en extra nat i athen, og samtidig gik jeg og min kareste glip af 2 arbejdsdages lonninger. Hvor skal man soge om kompensation? Vi er jo helt uskyldige. Hilsen fra Kajsa

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *