Sådan overlever du et flystyrt
Som beskrevet i gårsdagens blogindlæg er risikoen for flyulykker meget lille. Men hvis uheldet skulle være ude, er der ting man selv kan gøre, så ens overlevelseschancer forøges væsentligt.
90 % af alle flystyrt har overlevende – hvordan bliver du én af dem? Der har BBC lavet en udsendelse om: “Survivors Guide to Plane Crashes“. Nedenfor følger en sammenfatning af udsendelsens råd.
Sådan overlever du selve styrtet
Når et fly styrtet, bliver overkroppen kastet fremad og hoved har stor risiko for at blive skadet. Det gælder derfor om at få overkroppen bukket så langt ned som muligt. Hvordan det skal gøres i praksis, afhænger bl.a. af, om der er sæder foran én. Det er derfor vigtigt at have sat sig ind i sikkerhedsforskrifterne, inden uheldet er ude.
Læs sikkerhedsforskrifterne – så har du større chance for at overleve
Sådan overlever du i vandet
Nogle gange nødlander flyet på vandet. I disse tilfælde er det vigtigt at puste vesten op på det rigtige tidspunkt – hverken for tidligt eller for sent.
Når flyet ligger i vandet, risikerer det at synke. Hvis man har pustet redningsvesten op inde i flyet, vil man flyde op i toppen af skroget, således at man bliver spærret inde.
Omvendt så lækker flyet ofte brændstof omkring nedslagsområdet – og da det er klistret og tungt, kan det være svært at svømme i. Det gælder derfor om at puste redningsvesten op, så snart man har forladt flyet.
I vandet skal man samle sig i klynger. Dels holder man kropsvarmen bedre, dels er det nemmere for en evt. redningshelikopter at få øje på én.
Når redningshelikopteren ankommer og sænker kurven ned, skal man vente med at tage fat i den. Det skyldes, at både kurv og kabel er af metal – og derfor indeholder en masse statisk elektricitet, der kan give stød. Når kurven rører vandet, aflades den.
Sådan overlever du frigørelsen fra flysædet
Sikkerhedsbæltet er en simpel konstruktion – bare ikke i en flyulykke. Når der opstår en paniksituation, handler folk instinktivt, og her er det mest oplagte at forbinde sikkerhedsbæltet med sikkerhedsselen i en bil. Problemet er bare, at en sikkerhedssele har en knap, der udløser låsen – og det har sikkerhedsbæltet ikke. Det er derfor vigtigt at huske på, hvordan sikkerhedsbæltet er konstrueret.
Til gengæld er det vigtigt at beholde sikkerhedsbæltet fastspændt under hele flyvningen. Turbulens kan opstå helt uventet – og hvis det sker, er der rent faktisk en risiko for at dø af det, hvis man ikke er fastspændt.
Sådan overlever du evakueringen
Hvis man overlever selve styrtet og kommer fri af sædet, skal man ud af flyet. Forsøg har vist, at dem som har en plan og følger kabinepersonalets ansvisninger, har størst chance for at overleve. Det er derfor vigtigt at gennemtænke den værst tænkelige situation på forhånd.
Er man en del af en gruppe, har man tendens til at prøve at finde de andre – men hvis man gør det, sætter man både sit eget og andres liv på spil. En person, som går mod strømmen, skaber en prop, som gør det svært for andre at komme ud. Så man skal modstå instinktet og i stedet mødes udenfor.
Når flyene lander om aftenen og natten, dæmpes kabinelyset. Det er ikke for at have nok strøm til landingen, men for at øjnene kan vænne sig til det manglende lys udenfor – hvilket er livsvigtigt i forbindelse med en evt. evakuering. Man bør derfor også slukke læselyset.
Både når det gælder frigørelse fra sædet og evakuering, er det vigtigt at kunne holde hovedet koldt. Det er derfor en god idé at holde igen med f.eks. sovepiller og spiritus, således at man kan træffe de rigtige beslutninger.
Sådan overlever du røgen
I mange tilfælde vil der opstå røgudvikling, der besværliggør evakueringen. I disse tilfælde gælder det (i endnu mere udpræget grad) om at komme ud så hurtigt som muligt. Undersøgelser viser at efter 90 sekunder bliver røgen en trussel mod ens overlevelse – kræfterne slipper op og bevidstløshed indtræffer.
Der er altid lys i gulvet, der viser ruten til nærmeste udgang – men hvis det ikke virker eller der er stor røgudvikling, kan det være umuligt at se. I stedet bør man tælle antallet af sæder fra ens plads til udgangen, allerede når man stiger ombord.
Gennemgang af flyulykker viser, at der er en klar sammenhæng mellem antallet af sæder fra udgangen og ens overlevelseschancer. Er der maksimalt syv sæder, er ens chance for at overleve større end risikoen for at omkomme. Er der mere end syv sæder, forholder det sig omvendt. Det er altså ikke ligegyldigt, hvor man sidder i forhold til udgangen.
15 ting du kan gøre for at overleve
Ovenstående kan samles i 15 råd, der maksimerer dine chancer for at overleve en flyulykke væsentligt:
- Læs sikkerhedsforskrifterne inden afgang
- Pust ikke redningsvesten op inde i flyet
- Pust redningsvesten op så snart du har forladt flyet
- Saml dig i en klynge med de andre overlevende
- Tag ikke fat i redningskurven før den har haft rørt vandet
- Hold hovedet koldt og husk på, hvordan sikkerhedsbæltets udløser er konstrueret
- Hold sikkerhedsbæltet fastspændt under hele flyveturen
- Hav en plan på forhånd vedrørende evakueringen
- Følg kabinepersonalets anvisninger
- Prøv ikke at finde andre fra din gruppe – mød dem udenfor
- Sluk læselyset ved landing
- Hold igen med sovepiller og spiritus
- Ved røgudvikling skal du skynde dig (endnu mere) ud
- Tæl antallet af sæder mellem din plads og nærmeste udgang allerede når du går ombord
- Få en plads maksimalt syv sæder fra udgangen – og gerne endnu tættere på
Og en enkelt ting der ikke kan forudsiges
Det største spørgsmål af dem alle er dog, hvor man skal sidde for at overleve selve styrtet – men det er også et spørgsmål, der ikke er noget svar på. Alle flystyrt er forskellige, og “det sikreste sted” findes derfor ikke.
Men sidder man i nærheden af udgangen, er det i det mindste muligt at komme hurtigt ud – hvis man da ellers har fulgt de andre råd og derved stadig er i live.