Har du flyskræk?

Mange mennesker er bange for at flyve – og det er nok ikke blevet bedre efter alle SAS’ problemer med deres Dash 8 fly. Er du én af dem, som ryster ved tanken om at sætte dig ind i et fly, så er der trøst at hente i statistikkerne websitet Plane Crash Info.

Som navnet antyder, så handler websitet mest om flystyrt – og det er måske ikke lige det sted, man skal surfe allermest rundt, hvis man lider af flyskræk. I stedet er det nok en god idé at bruge det direkte link til undersiden, der handler om, hvor sikkert det rent faktisk er at flyve.

Dash 8

Dash 8 – sikrere end du tror

Fly vs. bil

Alle siger at det er meget sikrere at flyve end at køre bil. Men lad os få nogle tal på:

Dødsulykker pr. millioner ture Sandsynlighed for at blive dræbt på en enkelt tur
Bil 0,130 1 ud af 7.600.000
Rutefly 0,019 1 ud af 52.600.000
Forbindelsesfly (fast rute) 1,720 1 ud af 581.395
Taxafly 6,100 1 ud 163.934
Fly – generelt 13,300 1 ud af 73.187

Det er altså knap syv gange så farligt at sætte sig ind i sin bil som i et fly. Og her er der jo ikke taget hensyn til, at flyturene som regel er væsentlig længere.

Kigger man på andre former for fly, ser det lidt anderledes ud. Faste forbindelsesfly (oftest små maskiner, der flyver til de større, udenrigslufthavne) har en noget større risiko, og med taxafly bliver det endnu værre. Her er risikoen 50 gange så stor som med bil. Denne risiko fordobles endnu engang, hvis man kigger på flyulykker generelt (hvor alle former for luftfart er medtaget). Igen skal man dog huske på, at afstandene som regel også er større (turen til bageren er jo også en biltur).

Men selv med de farligste former for flyture er risikoen trods alt forsvindende lille.

Flere overlever

Når uheldet endelig er ude, er sandsynligheden for at overleve væsentlig større i dag en tidligere. I 1930’erne var der kun 18 % som overlevede en dødsulykke, mens sandsynligheden i 1990’erne var oppe på 32 %. Hvis man alene kigger på de dødsulykker, hvor der er tale om en kontrolleret nødlanding, er overlevelseschancen 60 %. Og så er der jo alle de flyulykker, hvor der slet ikke sker dødsfald.

Hvornår sker ulykkerne?

Tager man en flyvetid på halvanden time, fordeler ulykkerne sig på følgende måde:

Andel af flyvetid Ulykker Dødsulykker
Inden afgang/
på vej til startbanen
5 % 0 %
Takeoff 1 % 12 % 8 %
Opstigning 15 % 13 % 39 %
Cruise (marchhøjde) 57 % 6 % 12 %
Nedstigning 11 % 3 % 8 %
Indflyvning 15 % 13 % 29 %
Landing 1 % 45 % 2 %

Ikke overraskende sker de fleste ulykker ved landingen (næsten halvdelen). Til gengæld er risikoen for at der er nogen, som dør i ulykken meget lille (hvilket uheldene med Dash 8 flyene har været gode eksempler på). Der største risiko for dødsulykker er ved opstigning og indflyvning, der udgør over 2/3 af alle dødsulykker.

Så længe man cruiser (dvs. flyver i den normale højde) er risikoen for både ulykker og dødsulykker forholdsvis lille. Så der er ingen grund til ikke at læne sig tilbage og slappe af på denne del af flyveturen.

Er du stadig bange for at flyve?

Som nævnt i indledningen er flyvning en meget sikker transportform – hvilket underbygges af de nævnte statistikker. Alligevel er der mange, som har flyskræk, hvilket jeg desværre ikke forventer at kunne ændre væsentligt på med dette blogindlæg. For flyskræk er ikke rationelt – på samme måde som frygt for edderkopper, trange rum og højder heller ikke er det.

Men har statistikkerne ændret en smule på din frygt for at flyve – eller er du stadig bange? Skriv gerne en kommentar.

6 tanker om “Har du flyskræk?

  • 29. juni 2008 at 11:25
    Permalink

    Hej.
    Så har jeg læst denne artikel, og jah…den gør mig lidt mere sikker. Ikke mindre bange dog…men bare en lille smule mere sikker på at jeg vil kunne sætte mig på mit fly på tirsdag. Jeg hørte noget igår på TV som fik mig til at forstå mig lidt mere på frygt. Frygt hærstammer fra uviden. Hvis man har kunskap om hvordan fly fungerer og har en realistisk syn på hvor stor changsen er for at man dør i et fly, så bliver man mindre bange.

    Så nu sidder jeg her og studerer ind hårdt om alt ang fly og flycrasher.

    Men mange tak for denne side!!! 🙂
    MVH – Mirjam M.

  • 30. juni 2008 at 10:16
    Permalink

    Glad for at jeg kunne hjælpe.

    Men hvis det er et stort problem, så har hypnose hjulpet mange. For én ting er fornuft, en anden er følelser, hvis man snakker fobier.

  • 30. juni 2010 at 12:05
    Permalink

    Hvor har du dine tal fra?

    Ifølge bts.gov (gode statistikker fra et stort udviklet land med megen fly traffik) er der i snit fra 1994 og til 2006 omkommet 1.56 personer per 100 millioner fløjne miles i USA. I samme periode er der i snit omkommet 1.33 personer per 100 millioner kørte miles i personbiler. Og jeg vil da gætte på at et fly flyver længere på en gennemsnitstur end en bil kører på en gennemsnitstur!?
    Så… Hvem lyver?

  • 31. marts 2015 at 18:56
    Permalink

    Dine ellers fine statistikker og forklaringer er super brugbare.. bare ikke for nogle som jeg, som ligegyldigt hvilke tal og ord du kaster ud aldrig aldrig aldrig mere sætter sig op i en blikdåse som blir skudt ud i rummet med
    800km/t og er 12 km oppe i luften. Samme grund som at jeg heller aldrig ville sætte mig ned i en u-båd.. tænk at sidde der oppe i luften med sine små børn på skøddet og vide at de ikke ville få en fremtid og blive lykkelige. Og at lige om lidt ville de opleve det værste mareridt et menneske kan forestille sig. Nej ellers tak…

  • 31. marts 2015 at 19:55
    Permalink

    Hej Stine.

    På samme måde som edderkopper, små rum osv. kan skræmme folk, så er du jo meget bange for at flyve. Og så kan jeg komme med alle mine statistikker, der viser, at du burde være mere bange for at køre i bil 🙂

    Og hvis du ikke har behov for at flyve, så betyder det jo ikke så meget. Men ellers er der jo mange muligheder for at komme af med din (irrationelle) angst – hypnose, psykologer og kurser.

    I den sidste ende afhænger det jo af, om du selv ønsker det eller ej.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.